Vuosikymmen sitten fitness nousi todella suosituksi ihmisten keskuudessa. Myöhemmin Jutta Ja Puolen Vuoden Superdieetit oli yksi katsotuimmista reality sarjoista. Silloin ihmisille alkoi valkenemaan, kuinka suunnilleen kannattaisi syödä, jotta pysyis terveenä. Noista ajoista ollaan tultu paljon eteenpäin. Niin hyvässä kuin pahassa.

Mediasta voi löytää tietoa laidasta laitaan. Välillä saattaa olla vaikea arvioida, mihin uskoa ja mihin ei. Iltapäivälehdet on yksi pahimmista, kun lukijoista kilpaillaan jos jonkinmoisilla jutuilla. Kannustankin mielummin itse hakemaan tietoa. Sillä tavalla sitä useimmiten löytää ne luotettavimmat lähteet.


Mulle ruoka on lähestulkoon aina ollut vain semmoinen juttu, jota syödään, kun on nälkä. Nuorempana mulla oli vähän negatiivinen asenne koko ruokailuun ja monesti toivoin, että jos voisi ruiskulla vaan saada kaikki tarvittavat, niin olisin kyllä niiden uskollinen käyttäjä. Kun aloin valmistautumaan Fitnessmallikisoihin vuonna 2012, palkkasin oman valmentajan ensimmäistä kertaa. Silloin pääsin oikeasti oppimaan, minkälaiset ruoat on terveellisiä, ja miksi niitä kannattaa syödä.

Kaiken kaikkiaan ravintoon liittyy paljon uskomuksia: hiilarit lihottaa, omena päivässä pitää lääkärin loitolla, punaviini lisää verenkiertoa kohdussa ja auttaa raskautumaan, saksanpähkinät parantaa aivoja ja mitähän vielä. Uskomukset onkin monesti lähtösin ihan faktasta, jotka on kuitenkin ajan kuluessa ja juttujen levitessä muuttanu paljon muotoaan.

Usein myös, jos ollaan ongelmatilanteessa, halutaan helposti uskoa jotain, mikä tielle osuu, ihan vain siksi, että se tuo valoa tunnelin päähän. Silloin sitä ei lähde edes kyseenalaistamaan, nyt kun ongelmaan on mahdollisesti löytynyt ratkaisu. Sitten tämä ihminen jakaa sitä tietoa muillekin ja kas, soppa on valmis.


Kun treenaan tavotteellisesti, mietin tarkkaan mitä ja milloin syön. Mikään ei ole umpimähkäistä enkä juurikaan syö mitään mitä en ollut suunnitellut. Ruokailun tarkoitus on parhaalla mahdollisella tavalla tukea mun kehitystä. Kaikki on tarkkaan mietitty.

Ruokailussa on yksi ikävä puoli: Inhoan kokkaamista. En millään jaksaisi viettää keittiössä tuntia kauempaa. Eikä tilannetta ainakaan helpota se, että ne ruoat mitä syön, ei tosiaankaan ole ton mun kosovolaisen lihansyöjäbarbaarin ykköstoiveita. Varsinkin alkuun se oli iso ongelma ja jouduinkin aina tekemään itselleni eri ruoan kuin muulle perheelle.

Nykyään olen oppinut kokkailemaan sellaisia ruokia, jotka täyttää mun tavoitteet ja maistuu myös koko perheelle. Pienellä tuunauksella B ei osaa edes aavistaa, kuinka "terveellisiä" hänen ateriansa onkaan. Poikien aterioita mun ei onneksui tarvitse niin tuunata. He rakastaa kaikkea mitä syön pinaattisista munakkaista vihersmoothieisiin.

Mitä kannattaa syödä?


Se onkin laaja kysymys, johon ei ole yhtä oikeaa vastausta. Siihen vaikuttaa ihmisen omat tavotteet ja ehdottomasti myös mieltymykset. Ennen mitään muuta, keskittyisin ensin terveellisen ruokavalion perusteisiin, minkä pohjalta voi sitten lähteä viilaamaan päivän ateriointeja itselleen sopiviksi.

Monesti ihmiset tekee perusasioista liian ihmeellisiä ja vaikeita. Omasta mielestäni kaikki liian jyrkät ruokavaliot on aina semmoinen, jota olisi syytä katsella kriittisin silmin. Karppaus, vegeily ja kaikenmaailman luolamiesdieetit on nykyään tosi trendikkäitä, mutta ne sisältää paljon rajoituksia. Jos ruokavaliosta otetaan rankalla kädellä pois ruoka-aineita, joita ihmiset on vuosisatojen ajan syöneet, on aika selvä, että nurkan takana piilee riski erilaisille puutostiloille. Tämmöinen elämäntyyli vaatii paljon kärsivällisyyttä, itsehillintää ja mielenkiintoa, jottei käy niin, että hyvä tarkoitusperä kääntyykin siihen, että hypätään ojasta aallikkoon.




Ota ensin haltuun nämä


Syö monipuolisesti


Varmista, että saat ravinnosta riittävästi proteiinia, hiilareita ja rasvaa. Vanha kunnon lautasmalli on terveellisen aterioinnin perusta. Perusasioilla ja maalaisjärjellä pääsee jo tosi pitkälle.

Syö riittävästi 


Jos haluat esim kiinteytyä ja siksi syödä alle kulutuksen, vähennä ennemmin hiilareista, tai jos esim tavoittelet lihasmassan kasvua, nosta hiilihydraattien määrää. Älä jätä aterioita väliin herkuttelun takia. Kun syöt päivän aikana riittävästi, myös makeannälkä pysyy sata kertaa helpommin aisoissa.

Juo Vettä


Juo riittävästi vettä. Tiesitkö, että toisinaan meidän keho viestii nestevajeesta nälkänä. Perusterveellinen ruokavalio sisältää n. 2 l vettä päivässä. Itse en tykkää lipitellä pitkin päivää. Juon aina lasin vettä (3dl) ennen ruokailua ja lasin vettä ruokailun jälkeen. Kun aterioita on päivässä viisi, tulee nestetarve tuolla tavoin täytettyä.

Muista Lisäravinteet


Parhaat tulokset saavutetaan hyvällä perusruokavaliolla. Lisäravinteista olisi hyvä muistaa monivitamiini, d-vitamiini ja omega3. Whey100 treenien palautusjuomana on tarpeeksi totutellessamme hyvän ruokavalion perusteisiin.

Muista Maalaisjärki


Se miten haluaisit lapsesi syövän, on hyvä perusta myös omalle ruokavaliollesi. Karkit ja herkut eivät kuulu päivittäiseen ruokavalioon. Janojuomana vesi on paras.


Millä mallilla sun ateriointi on? Mitkä on syömisten suhteen sun pahimmat sudenkuopat?

Edellisessä posatuksessa: 12 Pahettani