Vaikka siitä ei olekaan mitään hyötyä, monissa asioissa tulee aina jossiteltua. Kunpa olisinkin tehnyt niin, jos nyt saisin valita uudestaan, jos vaan olisin tajunnut... Itse oon sitä mieltä, että elämässä ei kannata keskittyä asioiden katumiseen. Jos ei muuta, niin virheistä voi aina oppia, ja jo se yksin on tosi positiivinen juttu.


Saatat pohdiskella kehonmuokkauksen aloittamista tai olet ehkä jo ottanut sen haastavimman askeleen ja aloittanut sen. Raskauden jälkeen aloittaminen saattaa tuntua vieläkin vaikeammalta, tekosyitä on niin helppo keksiä. Tänään haluan helpottaa sun alottamista kumoomalla liudan yleisiä kompastuskiviä.

Mitä asioita tekisin itse toisin, jos nyt palaisin lähtöruutuun?

1. En Välittäisi Muista


Kaikki me mennään salille itsemme takia ja se on meitä yhdistävä tekijä. Itse stressasin aina siitä, kuinka kaikki varmasti katsoo mun treenaamista. Sen takia jätin painot usein liian pieniksi, etten vaan näyttäisi epävarmalta. Toisissa liikkeissä, kuten selkäliikkeissä, otin puolestaan liian isot painot etten näyttäisi heikolta aloittelijalta. Todellisuudessa salilla ei ollut ketään, kuka katsoisi mun painoja, ja päädyin vaan itse heittämään aikaa hukkaan tehottomilla treeneillä. Keskity vain itseesi, se on ainoa asia mistä sun tulee välittää. Niin muutkin tekevät.

2. Vähentäisin Aerobisen Määrää


Silloin 15 vuotta sitten, kun aloitin salilla käymisen, sain jostain päähäni, että jotta salitreenistä ois hyötyä, täytyy treenin yhteydessä harrastaa aerobista ainakin 45 min. Lämmittelin vartin verran ja treenin lopuksi poljin kuntopyörää 30-45 min. Voi äly hoi! Inhoan aerobista ja se teki treeneihin lähdöstä aina niin vaikeata. Ja juuri tuon inhon takia jätin monesti sitten treenit kokonaan välistä. Aika hankalaa kasvattaa lihaksia sillä tavalla. Kunpa olisin tajunnut vain kävellä salille alkulämpiksi, tehdä treenin ja kävellä kotiin loppuverkaksi.

3. Keskittyisin Tuntuman Saamiseen


Nyt kun mietin noita aikoja, ensimmäisenä tulee mieleen se, kuinka eri tavalla suhtauduin treeneihin. Liike oli liike, joka piti suorittaa tietyin sarjoin ja tietyin toistoin. Nykyään en näe liikettä liikkeenä, vaan ensin mietin, missä tietyn sarjan täytyy tuntua. En tee liikejatkuamoa vaan tehdessä haen niin tehokasta tuntumaa kuin mahdollista. Säädän painot sen mukaan, että juuri ja juuri saan tehtyä viimeisen toiston. Aloittaessani en miettinyt yhtään tuntuman saamista vaan ainoastaan liikesarjan/-jatkumon suorittamista.


4. Tekisin liikkeet kontrolloidummin


Keskittyisin enemmän siihen, että teen liikkeet kontrolloidusti – en helpoimman kautta ns. soljuvasti. Aloittaessani nostin painoja sellaisella elastisella energialla joka muistutti heiluria. Nykyään keskityn tekemään liikkeet hallitusti ja jarruttaen. Nostovaiheessa pidän lihasta jännittyneenä sekunnin ajan, kunnes lähden jarruttaen vapauttamaan. Sarjat eivät ole nopeita ja soljuvia vaan pikemminkin vaiheittaisia ja kontrolloituja.

5. Pitäisin Treenipäiväkirjaa


Kirjaisin ylös joka treenin sarjat, toistot ja painot. Aloittaessa pidin vaan treeniohjelmaa mukana. Joka kerta piti miettiä, mitä painoja missäkin käytin viimeksi. Treenit on paljon helpompi suorittaa, kun näkee mitä viimeksi teki ja millä painoilla. Sitten on myös helppo huomata oma kehitys, kun huomaa joutuvan nostamaan sarjapainoja viime viikolta. Mikään muu ei motivoi enemmän kuin kehitys.

6. Opettelisin Oikean Kyykkytekniikan


Aloittaessani tein kyykyt väärin ja sain tosi mojovan alaselkävamman KAHDESTI. Treenin jälkeisenä aamuna heräsin niin järkyttävään alaselkäkipuun, että hyvä että pääsin sängystä. Kipu laukesi lääkärin annettua kaksi piikkiä pehvaan ja edessä oli viikon sairasloma. Olin kyykännyt väärin. Jos nyt alottaisin treenaamisen, ennen kyykkyjä katsoisin ohjeet oikeaan suoritukseen ja oikeasti kotona peilin edessä harjoittelisin sen. Sillä tavalla olisin säästynyt vammoilta ja sitä kautta ajan hukkaan heittämiseltä.

7. Selvittäisin Eristävän ja Ison Perusliikkeen Eron


Tein alkuun pääsääntöisesti eristäviä liikkeitä. Varsinkin pehvalle. Oikeasti aloittelijalle riittää kun tehdään kokonaisvaltaisia perusliikkeitä.

8. Asettaisin Selkeät Tavoitteet


Kun aloitin, muistan kun ensimmäinen personal trainer teki mulle harjoitusohjelman ja hän kysyi miksi käyn salilla. Mitkä on mun tavoitteet? Sanoin, että tietenkin näyttää paremmalta. toki se on hyvä syy treenamiseen, mutta ei ehkä tarpeeksi kauaskantoinen. Ja niinhän siinä kävikin. Ei kantanut kauaksi kun jo lopetin. Vasta kun aloin Fitnessmallikisojen kynnyksellä asettaa selkeitä tavotteita, alkoi niitä tuloksiakin näkymään.



Sellaisia juttuja! Olisitko sinä tehnyt jotakin toisin, jos voisit palata ajassa taaksepäin?

Edellisessä postauksessa: Kotoisa Karkaaminen